Sprawdź jakie zadania może wykonać dla Ciebie Wirtualna Asystentka

Picture of Wiktoria

Wiktoria

Account Manager





    Jak sprawdzić mocne i słabe strony pracownika podczas rozmowy kwalifikacyjnej? 10 sposobów

    Jak sprawdzić mocne i słabe strony pracownika podczas rozmowy kwalifikacyjnej? 10 sposobów.

    Mocne i słabe strony pracownika

     

    Rozmowa kwalifikacyjna to nieodłączny element funkcjonowania we wszystkich firmach zatrudniających pracowników. Ma ona służyć poznaniu potencjalnych kandydatów i wyborze najlepszego na dane stanowisko, dlatego bardzo ważne jest, aby podejść do niej w przemyślany sposób. Zaplanowanie rozmowy kwalifikacyjnej pozwoli wyciągnąć z niej, to co najistotniejsze. Warto skupić się na poznaniu mocnych oraz słabych stron kandydatów, aby móc jak najlepiej dopasować do siebie osobę i stanowisko.

    Do dziś, w niektórych przypadkach na rozmowie kwalifikacyjnej stosuje się techniki rodem z przesłuchań. Niektórym pracodawcom wydaje się słuszne odpytywanie, zadawanie enigmatycznych lub podchwytliwych pytań i traktowanie kandydatów z góry. Rynek w Polsce i na świecie już od wielu lat należy do pracowników, a takie praktyki w nowoczesnych przedsiębiorstwach dawno poszły w niepamięć.

     

    Przed przystąpieniem do przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych warto dowiedzieć się jakich błędów unikać i w jaki sposób najlepiej zaprezentować swoją firmę. Twój potencjalny pracownik najprawdopodobniej wysłał swoje zgłoszenie nie tylko do Ciebie, warto o tym pamiętać i zadbać o zrobienie dobrego wrażenia. Przeprowadzanie rekrutacji to element budowania brandingu firmy, dlatego należy podejść do niego w profesjonalny sposób.

     

    Jedną z najistotniejszych kwestii na rozmowie kwalifikacyjnej jest poznanie wad i zalet wszystkich kandydatów, aby móc wybrać spośród nich najodpowiedniejszą osobę do naszego teamu. Można wprost zapytać o mocne i słabe strony, jednak samo zadanie tego pytania nie rozwieje nam wszelkich wątpliwości związanych z tym tematem. Należy zatem przeprowadzić rozmowę w taki sposób, aby z zachowania oraz konstruowanych odpowiedzi jak najwięcej wywnioskować samemu. Z tego artykułu dowiesz się jak to zrobić i na co zwracać uwagę.

     

    Rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie na równym poziomie

     

    1.Przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej

    Jest to bardzo, bardzo ważne. Odpowiednie przygotowanie się do rozmowy pozwala na sprawne i efektywne przeprowadzenie dalszych etapów postępowania rekrutacyjnego. Przede wszystkim zadbaj o spokojne, odizolowane miejsce, w którym będziesz mógł porozmawiać bez zbędnych rozpraszaczy. Przed spotkaniem zapoznaj się z CV kandydata, zapamiętaj jego imię i najważniejsze informacje dotyczące kariery zawodowej.

    Zadbaj o to, aby mieć aplikację pracownika cały czas przed sobą, żeby móc odwoływać się do konkretnych elementów. Koniecznie też rób notatki, szczególnie jeżeli masz danego dnia kilka rozmów kwalifikacyjnych. Zadbanie o zorganizowane i spokojne przeprowadzenie rozmowy pozwoli Ci skupić się na mocnych stronach kandydatów oraz stworzy przestrzeń, w której zechcą odpowiedzieć też o swoich słabościach.

     

    Spotkanie w sprzyjającej atmosferze

     

    2.Zminimalizowanie stresu

    Spotkanie rekrutacyjne to zazwyczaj stresujące wydarzenie dla obu stron. Warto więc zadbać o to, aby jak najbardziej zminimalizować dyskomfort, ponieważ może on zaburzać rekruterowi poznanie mocnych stron kandydata, a potencjalnemu pracownikowi zakrzywiać realny obraz firmy. Nawet jeżeli w środowisku pracy, na które aplikuje kandydat, stres jest stale obecnym aspektem, to przy poznawaniu się warto go zarówno sobie, jak i potencjalnemu pracownikowi oszczędzić. Wiadomo bowiem, że w stresujących sytuacjach zdarza się ludziom dziwnie zachowywać lub wypowiadać kłopotliwe zdania.

     

    Owszem, rozmowa rekrutacyjna powinna obnażyć niektóre słabe strony pracownika, jednak lepiej będzie dowiedzieć się o nich z dialogu.

     

    Rzucenie kandydata od razu na trudny grunt nie tylko zaburzy nam jego obraz, ale także, z jego punktu widzenia, może okazać się aspektem dyskwalifikującym dla potencjalnego pracodawcy. Zadbaj więc o komfort kandydata, zaproponuj mu coś do picia, na początku rozpocznij luźną rozmowę, np. o wakacjach lub pogodzie. Pozwoli to Wam obojgu się zminimalizować zdenerwowanie.

     

    Równość podczas rekrutacji

     

    3. Równość na rozmowie kwalifikacyjnej

    Ostatnim z aspektów, które pośrednio wpływają na poznanianie mocnych stron i słabych stron kandydatów, ale są bardzo ważne, jest zadbanie o wdrożenie tego samego klucza rekrutacji dla wszystkich potencjalnych pracowników. Oczywiste jest, że każda rozmowa kwalifikacyjna przebiega nieco inaczej, jednak prowadząca ją osoba powinna dbać o to, aby każdego z kandydatów przeprowadzić przez nią podobnie, niezależnie od tego, czy jest to stanowisko handlowca, kierownika, czy jeszcze inna z możliwych ofert pracy.

     

    Równe traktowanie każdej osoby jest bardzo ważne w kontekście dbania o wizerunek firmy oraz szacunku do wszystkich aplikujących.

     

    Takie podejście jest także kluczowe przy porównywaniu kandydatów i wyborze najlepszego, ponieważ każdy z nich oceniany jest poprzez pryzmat tych samych aspektów. Pozwala to najobiektywniej zestawić wszystkie mocne i słabe strony potencjalnych pracowników, a dzięki temu wybrać najodpowiedniejszego na dane stanowisko. Udane relacje biznesowe zawsze opierają się na równości.

     

    Pytania obnażające rzeczywistość

     

    4. Odpowiednie pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

    Istnieją pytania, które pojawiają się chyba na każdej rozmowie kwalifikacyjnej. Są one tak skonstruowane, żeby pozwolić rekruterom odsiać już na początku kandydatów „z przypadku” oraz takich, których cechy osobowości kompletnie nie sprawdzą się na danym stanowisku. Jednym z tych pytań jest „Co wie Pan/Pani o naszej firmie?”, albo „Jaki ma Pan/Pani cel zawodowy?”. Po odpowiedzi na nie widać od razu, czy dana osoba jest zaangażowana, czy ma poważne podejście do pracy i przygotowała się na rozmowę, czy kieruje się w życiu powiedzeniem „jakoś to będzie”.

     

    Doświadczony rekruter z pewnością pójdzie o krok dalej i zamiast od razu prosić o opowiedzenie o swoich mocnych stronach i wadach będzie próbował zadać takie pytania dotyczące kandydata i jego życia, żeby wywnioskować z jego wypowiedzi jak najwięcej o jego cechach osobowości. Kluczem jest zadawanie pytań obnażających obecność lub brak pewnych predyspozycji.

     

    Załóżmy, że potrzebujesz pracownika, którego wyróżniać będzie umiejętność analitycznego myślenia i odwaga potrzebna np. do wystąpień publicznych. Wtedy na rozmowie kwalifikacyjnej możesz zadawać kandydatom pytania o to, jakie zmiany wprowadziliby w Twojej firmie albo co chcieliby zmienić lub co zmienili pracując w poprzedniej. Natomiast, jeżeli pracownik powinien posiadać zdolności negocjacyjne i znajomość języków obcych zapytaj go o to ile chciałby zarabiać i zacznij z nim negocjować w języku, który uważa za swoją mocną stronę. Skup się i staraj się jak najbardziej zwracać uwagę na to, co mówi Twój rozmówca. Każda przemyślana odpowiedź pozwoli Ci poznać jego mocne strony charakteru, które uważasz za niezbędne dla danego stanowiska.

     

    Testy psychologiczne

     

    5. Testy ujawniające słabe i mocne strony pracownika

    Najczęściej na rozmowie kwalifikacyjnej pojawiają się tzw. testy psychologiczne. Ich rodzaj i obszar badanych informacji zależy od rodzaju stanowiska i wymaganych na nim, konkretnych cech. Odpowiednio dopasowane mogą w bardzo łatwy sposób naświetlić osobowość kandydata i pokazać jego mocne i słabe strony. Do najpopularniejszych testów należą:

    • testy osobowości – ich wyniki pozwalają określić np. jak potencjalny pracownik może reagować w sytuacjach stresowych, czy cechuje go szybkie podejmowanie decyzji lub nadmierna skrupulatność, czy posiada umiejętność pracy zespołowej, czy łatwo popada w konflikty oraz jakie są inne słabe strony kandydata. Ilość tego rodzaju testów jest ogromna, wystarczy tylko zastanowić się, które będą najodpowiedniejsze dla danego stanowiska,
    • testy inteligencji – będą niezbędne, jeżeli poszukujesz pracownika, który posiada szeroką wiedzę ogólną, a w obrębie jego mocnych stron leży zdolność logicznego myślenia. Za intelektem idzie wiele istotnych cech, które są niezbędne np. na stanowiskach managerskich, gdzie potrzebna jest umiejętność zarządzania zespołem.
    • testy zdolności – mierzą one poziom kompetencji kandydatów do konkretnych czynności, związanych ze stanowiskiem, na które aplikują. Możesz dzięki nim potwierdzić np. czy rzeczywiście umiejętność pracy w konkretnych programach i aplikacjach, które kandydat wymienił podczas pisania CV, jest jego mocną stroną.

     

    Mocne strony

     

    6. Opisanie swoich mocnych stron

    Opisanie swoich zalet to w zasadzie nieodłączny element niemal każdej rozmowy kwalifikacyjnej. Pozwala kandydatowi zaprezentować się z dobrej strony, dodaje mu pewności siebie, a dla rekrutera jest istotną informacją na temat umiejętności i cech osobowości potencjalnego pracownika. Choć może wydawać się oklepany, jest to jednak temat konieczny.

    Na początku poproś kandydata, aby wymienił swoje przykładowe mocne strony. Zwróć uwagę, czy są to te same, które wpisał w CV, czy jednak wykazał się większą kreatywnością. Jeżeli kandydat poda też inne – warto je sobie zapisać, aby mieć do nich wgląd później.

    Następnie warto poprosić potencjalnego pracownika o to, aby opowiedział o swoich zaletach coś więcej np. gdzie się czegoś nauczył, czy zawsze taki był, czy wypracował w sobie pewne zachowania. Te informacje pozwolą Ci przekonać się, czy są to rzeczywiście mocne strony kandydata, czy randomowe cechy wpisane w CV, aby dobrze wyglądało. Dużo powiedzą także o jego ambicji do rozwoju osobistego.

    Ostatnie, o co powinieneś zapytać, to wykorzystanie  mocnych cech w pracy w Twojej firmie. Poproś, aby kandydat zastanowił się i powiedział Ci, jak jego zdaniem może wykorzystać swoje pozytywne cechy w pracy na stanowisku, o które się ubiega oraz które z nich przydadzą mu się najbardziej. To także test na kreatywność, przydatną szczególnie w sytuacjach kryzysowych.

     

    Sukces zawodowy a mocne strony

     

    7. Największy zawodowy sukces

    Bardzo ważne pytanie, które warto zadać na rozmowie kwalifikacyjnej. Dowiesz się dzięki niemu w czym Twój potencjalny pracownik jest naprawdę dobry. Ciekawym może okazać się też to, co uważa za swoje największe osiągnięcie oraz w jaki sposób o tym opowie. Sprawdź jego samoświadomość, dopytuj o szczegóły, poproś, aby wymienił, które cechy, jego zdaniem, najbardziej przyczyniły się do tego osiągnięcia. Możesz bardzo wiele wywnioskować o kandydacie z tej odpowiedzi. Być może porównanie odpowiedzi wszystkich kandydatów na to pytanie pomoże wybrać Ci najodpowiedniejszą osobę.

     

    Słabe strony

     

    8. Wymienienie słabych stron

    Absolutnie każdy z nas ma słabe strony charakteru. Nie chodzi o to, aby na rozmowie kwalifikacyjnej ze szczegółami wypytywać o nie i rozprawiać godzinami nad wadami. Istotny w tej kwestii jest fakt, że jeżeli jesteś świadomy swoich wad to możesz nad nimi pracować, dlatego warto je identyfikować i poznać. Próba przekucia wady w zaletę może okazać się bardzo rozwijającą lekcją, która pozwoli odkryć swoje nowe zasoby.

     

    Dość popularne wśród kandydatów stało się zastawianie jakie wady wymienić, aby rekruter uznał je jednak za zalety. Nie o to tutaj chodzi.

     

    Poproś kandydata, aby szczerze opowiedział o swoich słabych stronach, które rzeczywiście są dla niego problemem. Zapytaj jakie kroki podejmuje, aby je zmienić i jak mu idzie. Mierzenie się ze swoimi słabymi stronami, to bardzo świadome, dojrzałe i rozwojowe podejście, które jest pożądane u dobrego pracownika.

     

    Porażki zawodowe

     

    9. Opowiedzenie o porażce zawodowej

    To najtrudniejsze pytanie jakie można zadać na rozmowie kwalifikacyjnej, ale naprawdę warto. Zapewne jesteś już na tym etapie życia, na którym wiesz, że każdy popełnia błędy. Nie ma sensu zatem udawać, że tak nie jest. Rozmawianie o porażkach jest bardzo budujące, pozwala wyciągnąć wnioski, pochylić się nad tym, dlaczego do nich doszło i zapobiegać tego typu sytuacjom w przyszłości.

     

    Z pewnością chciałbyś mieć w swoim zespole ludzi, którzy potrafią przyznać się do błędu i naprawić to, co im się nie udało.

     

    Kandydat, który odpowie Ci, że nigdy nie poniósł żadnej porażki kłamie. Zadając to pytanie możesz szybko odsiać osoby nieszczere, nieodpowiedzialne i nieuczciwe. Jeżeli kandydat opowie Ci o swojej porażce koniecznie zapytaj go, jak naprawił tę sytuację. Umiejętność ponoszenia konsekwencji, wyciągania wniosków i prostowania własnych błędów jest na wagę złota.

     

    Ulubione i niechciane zadania

     

    10. Pytanie o ulubione i niechciane zadania

    Idealnym zwieńczeniem rozmowy i dopełnieniem obrazu potencjalnego pracownika będzie zadanie pytania o to, w jakich zadaniach czuje się najlepiej, a jakie wolałby oddać komuś innemu. To w dalszym ciągu poznawanie cech osobowości kandydata, ale tym razem już na przykładzie obecności danej osoby w Twojej firmie. Z odpowiedzi kandydata będziesz mógł dowiedzieć się w jakim stopniu jego preferencje pokrywają się z tym, co powinien robić na danym stanowisku.

     

    Być może okaże się też, że mocne strony Twojego potencjalnego pracownika sprawią, że chętnie wykonywałby jakieś dodatkowe zadania, na których Ci zależy.

     

    W tym miejscu warto też zapytać o to, czego kandydat chciałby się nauczyć w Twojej firmie, w jakich obszarach chce się rozwijać i jak planuje swoją karierę. Zobaczysz jakie są ambicje potencjalnego pracownika i czy jesteś w stanie zapewnić mu przestrzeń do rozwijania pożądanych przez niego kompetencji.

     

    Umiejętność pracy zespołowej

     

    Poszukiwanie odpowiedniego pracownika na dane stanowisko potrafi być bardzo długim i nużącym procesem. Warto więc już od początku podejść do niego w odpowiedni sposób, aby móc odsiać kandydatów z przypadku i ułatwić sobie to zadanie. Rozmowa kwalifikacyjna to trudny, ale konieczny element tego procesu. Odpowiednie przygotowanie się do niej i przeprowadzenie w umiejętny sposób z pewnością pomoże znaleźć osobę, na której nam zależy.

     

    Każdy z nas posiada zarówno mocne, jak i słabe strony. Kluczem jest znalezienie pracy, która pozwoli nam w pełni wykorzystywać swój potencjał. Nie należy jednak zapominać o rozwijaniu się poprzez własne zaangażowanie w przekuwanie wad w zalety.

     

    Poszukiwanie pracownika, to nie odnajdywanie osoby o nieskazitelnej osobowości, ponieważ takich nie ma. Świadome zatrudnienie powinno opierać się na wybraniu kandydata, którego mocne strony w pełni nam odpowiadają, a który zdaje sobie sprawę ze swoich wad i pracuje nad nimi. Ludzie, dla których ważna jest praca nad własnym rozwojem, z pewnością przyczynią się też do rozwoju Twojej firmy.

     

    Zaoszczędź czas na pracę lub przyjemności

     

    Jeżeli nie masz czasu na przygotowanie ogłoszenia, przeglądanie nadesłanych CV lub listów motywacyjnych, wybór odpowiednich kandydatów i umówienie się z nimi na rozmowę rekrutacyjną to najlepszy moment na rozpoczęcie współpracy z wirtualną asystentką Assistly. Ściągniemy z Twoich barków te i inne niechciane zadania, abyś mógł skupić się na tym, na czym naprawdę chcesz. Umów się na darmową konsultację i zaoszczędź nawet 2h dziennie!

     

    Zapisuję się