Przedsiębiorcy domowi korzystają z wygody i elastyczności, jakie oferuje praca z własnego mieszkania. W tym artykule przyjrzymy się temu zagadnieniu oraz omówimy, jakie kroki możesz podjąć, aby zminimalizować koszty prowadzenia firmy w domu.
Czy Koszty Mieszkania Można Uznać za Koszty Firmy?
Tak, pod warunkiem rozliczenia na zasadach ogólnych lub liniowo, jeśli prowadzimy Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów lub Księgę Podatkową. Trzeba jednak pamiętać, że domowych wydatków nie możemy odliczyć w całości.
Wydzielona część mieszkania
Jeśli na potrzeby firmy wydzieliłeś osobne pomieszczenie np pokój o powierzchni 30m2 ze 100 metrowego mieszkania, to w koszty uzyskania przychodu możesz wliczyć 30% opłat za prąd, wodę, ścieki, ogrzewanie, odbiór śmieci oraz utrzymanie nieruchomości.
Jeśli wydzieliłeś tylko część pomieszczenia np biurko z komputerem w sypialni, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Załóżmy, że Twoje stanowisko zajmuje 10% Twojego 100m mieszkania, czyli 10m2. Jeśli pracujesz 10 godzin na dobę to podziel 10m2 na 24h i pomnóż przez 10h. To daje nam 4,17m2. Możesz zatem wliczyć 4,17% kosztów opłat jakie ponosisz.
Jeśli chcesz odzyskać swój cenny czas, może pracujesz 9-10h dziennie lub o zgrozo więcej, to koniecznie sprawdź, co możesz oddelegować zdalnej asystentce, takiej jak w Assistly. Delegowanie zadań przy wsparciu asystentek Assistly to klucz do uwolnienia potencjału oraz odzyskania Twojego cennego czasu!
Inne wydatki
W koszty możesz wrzucić również koszty abonamentowe np za telefon. Na podstawie bilingów możemy zaznaczyć, które rozmowy były służbowe i ich koszt wliczyć do wydatków firmowych.
Warte rozważenia są też po prostu 2 karty sim – 1 przeznaczona tylko do celów służbowych. Taki podział pozwoli na wliczenie w koszty całego rachunku dotyczącego numeru firmowego (włącznie z abonamentem).
Dodatkowo masz prawo uwzględnić wszelkie wydatki związane z urządzeniem domowego biura takie jak np zakup biurka czy drukarki. Te kwoty możesz odliczyć w całości!
Podatek od nieruchomości
Inną kwestią, która wymaga rozważenia, jest opodatkowanie nieruchomości. Czasami zdarzają się sytuacje, w których przedsiębiorcy są zobligowani do uiszczenia wyższej stawki podatku za metr kwadratowy, przypisaną do powierzchni przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej. w 2023 roku, dla mieszkań przeznaczonych na cele mieszkalne, podatek wynosi 1 zł za każdy metr kwadratowy powierzchni użytkowej. Natomiast dla budynków lub ich części, które są wykorzystywane w działalności gospodarczej i przeznaczone na prowadzenie tej działalności, podatek wynosi 28,78 zł za metr kwadratowy powierzchni użytkowej.
Zmiana sposobu użytkowania lokalu ma miejsce w sytuacji, gdy mieszkanie w całości lub w wydzielonej części służy wyłącznie prowadzeniu działalności gospodarczej. Jeżeli natomiast przedsiębiorca prowadzi firmę w pomieszczeniu, które wykorzystywane jest również do celów mieszkalnych, wówczas nie ma podstaw do zmiany stawki opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Księgowanie wydatków mieszkaniowych
Taki wydatek powinien być zarejestrowany poprzez sporządzenie wewnętrznego dokumentu księgowego, który musi wyraźnie określać rodzaj wydatku, na przykład koszty związane z energią elektryczną oraz okres, za który dany koszt jest rozliczany. Ponadto konieczne jest posiadanie odpowiednich dokumentów potwierdzających te wydatki, takich jak faktury za dostarczaną energię elektryczną.
Warto zaznaczyć, że w zarządzaniu dokumentacją księgową i rejestrowaniu kosztów może pomóc zdalna asystentka. Współpracując z profesjonalną asystentką, przedsiębiorca może delegować te zadania, pozwalając na bardziej efektywne i precyzyjne działanie firmy. Asystentka zdalna może pomóc w tworzeniu wewnętrznych dokumentów księgowych i innych administracyjnych zajęciach. Może Cię również odciążyć z obowiązków około marketingowych, sprzedażowych, czy wesprzeć w usługach typu concierge.
Umów się na niezobowiązujące spotkanie i sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić!